- Październik wiersze i piosenki
- Przewidywane osiągnięcia na październik
„Jesienne drzewa” - wiersz
Jesienne drzewa pięknie się ubrały,
czerwone czapki powyciągały.
Żółte szaliki i buty brązowe,
a rękawiczki na pewno też nowe.
Może brązowe, może czerwone,
a może jeszcze zielone.
Wiatr hula w liściach, szarpie i dmucha,
będzie z tych liści dla jeża poducha.
Będzie kołderka na długą zimę.
Jeż w ciepłych liściach ma wesołą miną.
„Jesień”
Liście kolorowe z drzewa pospadały.
Kolorowy dywan na ziemi usłały.
Biegną po dywanie wiewiórki, zające.
Pięknie dzisiaj świeci to jesienne słońce.
Dąb sypie żołędzie, brzoza żółte liście.
Rano bywa zimno, szaro, buro, mgliście
„Jesień wokół nas” – wiersz
Jesień na dobre się rozgościła
i kolorami świat ozdobiła,
Każdy na spacer nabrał ochoty,
zanim nadejdą jesienne słoty.
W parku jest czasem chłodno i mgliście,
lecz pod nogami szeleszczą liście.
Można z nich zrobić bukiet wspaniały,
z drzewa kasztany też pospadały.
W sadzie są jabłka duże i małe,
śliwki i gruszki całkiem dojrzałe.
Są bardzo zdrowe, chętnie je jemy,
będą z nich później soki i dżemy,
W lesie zakwitło już wrzosów sporo,
one las zdobią jesienną porą.
A jeśli więcej deszczu popada,
zaraz grzybiarzy przyjdzie gromada
Każdy docenia jesienne zbiory
i kwiatów jeszcze jest wybór spory,
Wokół kolory są przebogate,
a babie lato żegna się z latem.
„Jesień za rogiem” – piosenka
- Nie puka do drzwi, lecz szumi listkami
Nie grzeje słoneczkiem, lecz buja drzewami
Kasztany, kałuże, szybciej do zmroku
Czy już wiesz jaka to pora roku?
Ref. To jesień – jest już za rogiem
Doczekać – już się nie mogę
Załóżmy kalosze, wyruszajmy w las
Skarby jesieni odszukać czas.
- Nie kusi zielenią, lecz barwi na złoto
Nie dla niej sandałki, a kalosze, błoto
Grzyby i szyszki, szybciej do zmroku
Czy już wiesz jaka to pora roku?
Ref. To jesień – jest już za rogiem
Doczekać – już się nie mogę
Załóżmy kalosze, wyruszajmy w las
Skarby jesieni odszukać czas.
Ref. To jesień – jest już za rogiem
Doczekać – już się nie mogę
Załóżmy kalosze, wyruszajmy w las
Skarby jesieni odszukać czas.
„Roztańczona jesień” – piosenka
- Roztańczona jesień
po parku wędruje.
Kolorowe liście
wszędzie rozsypuje.
Ref. Sypnie liśćmi w górę,
na dróżki rozrzuci.
Pobiegnie do lasu
i do parku wróci
- Spłoszy czarne wrony,
zaprosi wiewiórki.
Rozda im orzechy
z leszczynowej górki.
Ref. Sypnie liśćmi w górę,
na dróżki rozrzuci.
Pobiegnie do lasu
i do parku wróci.
- Nocą mgły przyniesie,
przywita dzień rosą.
Babie lato przędzie,
zieleń zmienia w złoto.
Ref. Sypnie liśćmi w górę,
na dróżki rozrzuci.
Pobiegnie do lasu
i do parku wróci
„Nasza spiżarnia” – wiersz
Dzisiaj mama była w sadzie,
pyszne owoce zbierała.
Jabłka, gruszki oraz śliwki
w koszyki poukładała.
Będzie z jabłek pyszny kompot,
albo smaczny dżem jabłkowy.
Wcześniej babcia już zrobiła
słodki dżemik truskawkowy.
Gruszki będą ususzone,
kompot mama ugotuje.
A ze śliwek fioletowych,
znów powidła przygotuje.
Wszystkie dżemy i kompoty
dziś w spiżarni będą stały.
I o lecie w mroźną zimę
będą nam przypominały.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI 5-6 LETNICH
W MIESIĄCU PAŹDZIERNIKU 2024
ZŁOTA JESIEŃ WOKÓŁ NAS
- Wymienia charakterystyczne cechy jesieni
- Dostosowuje ruch do rodzaju muzyki
- Poznaje wygląd i sposoby kreślenia litery „A, a” oraz cyfry 2
- Umiejętnie wypowiada się na określony temat
- Zauważa piękno jesiennego krajobrazu
- Rozwija pamięć muzyczną
CO W SADZIE DOJRZEWA
- Jest świadome konieczności spożywania owoców
- Utrwala nazwy owoców, poznaje sposoby robienia przetworów z owoców
- Poznaje wygląd i sposoby kreślenia litery „I, i”
- Wzmacnia mięśnie kończyn dolnych i górnych
- Rozpoznaje monety i banknoty o niskich nominałach
- Kulturalnie zachowuje się w miejscach publicznych
- Umiejętnie posługuje się nożyczkami
ŚWIAT WYNALAZKÓW
- Rozpoznaje przedmioty poprzez dotyk
- Poznaje wygląd i sposoby kreślenia litery „E, e” oraz cyfry 3
- Bierze aktywny udział w zajęciach
- Swobodnie porusza się na czworakach ze zmianami kierunku
- Klasyfikuje przedmioty według wielkości
- Rozwija umiejętność wyróżniania pierwszej głoski w słowie
- Poznaje urządzenia ułatwiające ludziom życie
- Doskonali analizę i syntezę sylabową
- Nazywa i segreguje figury geometryczne
SZARO, BURO I PONURO
- Czerpie radość ze wspólnej zabawy
- Poznaje wygląd i sposoby kreślenia litery „T, t”
- Dostosowuje się do zasad i czeka na swoją kolej
- Rozwija zainteresowania plastyczne
- Utrwala nazwy ptaków odlatujących do ciepłych krajów
- Wymienia charakterystyczne cechy późnej jesieni
- Wykazuje się spostrzegawczością
PRZEDSTAWIENIE CZAS ZACZĄĆ
- Grupuje przedmioty według określonej cechy
- Poznaje wygląd i sposoby kreślenia litery „T, t”
- Rozwija skoczność i koordynację ruchów
- Usprawnia narządy artykulacyjne
- Śpiewa słowa i melodię piosenki
- Zwraca uwagę na znaczenie przyjaźni w życiu człowieka
- Wzbogaca słownictwo związane z teatrem
- Wykazuje szybką reakcję na zmianę rytmu